Video Terbaru @JomTanamSayur

Ahad, 11 Disember 2016

Kaedah Penyiraman Sayuran

Penyiraman air kepada sayuran amat penting terutama jika hari panas, tanaman bukan atas batas atau tanah ( polibeg, pasu dan seumpamanya ). Kekurangan air 1 hari sudah nampak kesannya pada sayuran. Kaedah penyiraman terbaik sayuran adalah pada pagi dan petang, manakala penyiraman pada pagi setiap hari adalah pilihan kedua.

keperluan air berbeza mengikut jenis tanaman serta bekas tanam
HidroPot ringkas ini bertahan selama 3 hari sebelum isian semula

Masalah penyiraman ini yang banyak membantutkan hasrat ramai warga bandar terutamanya untuk menjadi petani bandar atau membuat kebun bandar. Untuk mengatasi masalah penyiraman terutama bagi warga yang selalu tiada di rumah beberapa kaedah boleh dilaksanakan :

1. Kaedah Kapilari
Kaedah ini menggunakan sumbu yang boleh mengalirkan air dari tempat simpanan air samada botol atau baldi dan seumpamanya ke pasu pokok. Sistem ini berfungsi dengan menyambungkan sumbu dari baldi atau botol ke tanah disekitar pangkal pokok. Apabila tanah memerlukan air, ia akan menyerap air dari bekas air tersebut.

2. Kaedah Graviti
Kaedah ini melibatkan bekas air berada ditempat yang lebih tinggi dari pasu tanaman. Kaedah ini juga boleh menggunakan sumbu atau pvc dan sebagainya mengikut kreativiti.

3. Kaedah Botol Kitar Semula
Kaedah ini sangat mudah dimana botol minuman dipotong bahagian bawah manakala bahagian penutup di buat lubang halus. Botol ini ditanam disebelah tanaman dalam pasu dan dimasukkan air kedalamnya. Bergantung kepada saiz pasu, gunakan botol yang bersesuaian. Air atau air baja boleh ditambah bila sudah habis.

4. Kaedah Hidroponik dan Variasinya
Kaedah ini dicipta untuk mengatasi kerja-kerja menyiram, membaja, merumpai, mengatur letak tanaman dan sebagainya. Kaedah Hidroponik sangat sesuai untuk tanaman sayuran jenis daun dan matang pada jangkamasa pendek ( 1-2 bulan ). Sistem Fertigasi adalah salah satu variasi hidroponik.

5. Kaedah NutriPot atau HydroPot atau HidroKultur
Kaedah ini adalah lanjutan dari kaedah hidroponik dimana selain daripada sayuran berdaun, Nutri Pot juga sesuai untuk pokok sayuran berbuah seperti cili, terung, tomato dan sebagainya. Kaedah ini menjadikan kawasan penanaman nampak kemas, cantik dan bersih.

6. Kaedah GreenKit
Kaedah ini adalah inovasi MARDI dengan tujuan untuk mengurangkan jumlah siraman tanpa menjejaskan tanaman. Kaedah ini menggunakan air simpanan dibahagian bawah bekas tanaman sebagai sumber air kepada tanaman. Penambahan air dilakukan bila terdapat pengurangan bekalan air  pada tempat simpanan air tersebut menggunakan salur paip yang disediakan.

Pendek kata, kalau hendak seribu daya
Jom Tanam Sayur - Tanam Sendiri Makan Ramai2

1 ulasan:

  1. Banyaknya info tanam sayur sendiri!

    InsyaAllah dah pindah rumah nanti saya nak mulakan tanam sayur juga.

    Terima kasih kongsi info ya :)

    Tanam sendiri lebih terjamin selamattanpa pesticide residue.

    BalasPadam