Video Terbaru @JomTanamSayur

Jumaat, 18 Januari 2019

Inovasi Dalam Sektor Penanaman Padi

Dari pengalaman dan pemerhatian sebagai anak seorang petani sawah padi, terdapat beberapa kekangan dan masalah dalam industri penanaman padi yang memerlukan perubahan minda masyarakat dan agensi yang terlibat serta inovasi yang boleh dipertimbangkan seperti :


1. Pesawah individu

Masalah :
Samada sebagai pemilik atau penyewa, kebanyakan pesawah adalah golongan tua yang lebih selesa berfikir dan bekerja cara lama. Manakala golongan muda pula lebih mementingkan hasil daripada kualiti.

Inovasi :
Pesawah individu perlu dikelompokkan dan penubuhan koperasi masjid misalnya untuk menguruskan sistem pertanian pada skala lebih besar dan berkesan perlu di usahakan.

2. Pemilikan tanah sawah
Masalah :
Sistem warisan sawah mengecilkan saiz tanah sawah dan mengurangkan produktiviti. Banyak kerja2 yang boleh dilakukan serentak tidak dapat dilaksanakan kerana tiada persefahaman.

Inovasi :
Peranan koperasi masjid misalnya boleh digunakan untuk membantu mengatasi masalah pemilikan tanah ini dengan cara membeli, menyewa atau pajak untuk mengelakkan tanah tidak diusahakan.


3. Tanah sawah yang rosak
Masalah :
Penggunaan jentera penuai yang berat telah merosakkan tekstur dan struktur tanah sawah. Terdapat bahagian2 sawah yang menjadi kolam dan tidak dapat digunakan untuk penanaman padi. Batas2 sawah juga perlu dibaiki setiap kali lepas musim menuai dan menanam.

Inovasi :
Penggunaan jentera sederhana berat dan ringan perlu diperbanyakkan. Termasuklah jentera membajak, menggembur, meratakan tanah, menanam, merumput, meracun, membaja dan menuai.

Batas2 sawah juga perlu di perbaiki dan di buat standart / seragam supaya penggunaan mesin rumput secara tolak boleh dioptimumkan. Mesin ini juga boleh mengumpulkan rumput2 yang dipotong supaya proses kitar semula dapat dibuat secara lebih efisien.


4. Penggunaan berlebihan baja dan racun kimia
Masalah :
Ini adalah kenyataan yang amat memeritkan kepada pesawah. Harga baja dan racun amat mahal dan penggunaan yang tidak mengikut aturan membahayakan kesihatan pesawah pula.

Penggunaan baja dan racun yang pelbagai dan dalam kuantiti yang banyak juga telah mencemarkan sistem pengairan seperti taliair dan parit. Kesan pencemaran menyebabkan kurangkan sumber makanan kepada sistem ekologi sistem sawah padi.

Kurangnya hidupan akuatik di kawasan sawah pula menyebabkan keseimbangan ekologi terganggu dan secara langsung memberi kesan kepada pertumbuhan padi.

Inovasi :
Penggunaan semula bahan2 kitar semula di sekitar sawah perlu dipertingkatkan seperti rumput rumpai, jerami dan sisa sawah supaya kebergantungan kepada penggunaan baja dan racun kimia dapat dikurangkan.


5. Pembaziran sumber kitar semula
Masalah :
Baja yang diberi kepada padi setiap musim menanam dikongsi bersama oleh rumput dan rumpai di sekitar sawah dan dalam sawah sendiri.

Rumput rumpai pula selepas dipotong akan dibiarkan diatas batas, mereput dan menjadi baja kepada generasi rumput rumpai yang seterusnya pula.

Jerami2 padi dibiarkan kering dan dibakar. Walaupun membakar jerami memberikan sedikit sumber karbon kepada tanah tetapi pembazirannya lebih besar termasuk pencemaran alam sekitar.

Inovasi :
Kitar semula bahan2 yang ada bukan sahaja disekitar sawah tetapi juga disekitar kampung2 seperti daun2 kering, tinja haiwan, kayu2 reput dan sebagainya. Jika berdekatan pantai, boleh menggunakan sumber baja dari ikan. Bahan2 ini diolah supaya boleh di gunakan semula sebagai bahan pembetulan tanah atau bahan tambahan tanah sawah.

6. Sistem sokongan pengairan yang lemah atau rosak
Masalah :
Ada kawasan yang hanya mengharapkan air hujan untuk memulakan proses membajak walaupun mempunyai sistem pengairan.Walaupun ada jadual pengairan dibuat tetapi banyak faktor2 lain yang mengurangkan keberkesanan proses memulakan pembajakan ini. Akibatnya banyak sumber air yang dibazirkan dan terus sampai ke sungai atau laut.

Inovasi :
Sistem pemberian air secara pembentungan seperti sistem air paip mungkin boleh di perkenalkan. Ini dapat mengelakkan pencemaran air termasuk kebolehan untuk menyahkan benih2 perosak seperti siput gondang dari masuk ke sistem sawah.


7. Sistem penanaman secara tabur terus
Sistem penanaman secara tabur terus walaupun mudah dan menjimatkan masa tetapi memerlukan tanah sawah yang benar2 rata tanpa sisa2 sawah seperti lebihan jerami dan rumput rumpai untuk mengelakkan padi tidak tumbuh. Ini menyebabkan sisa2 sawah dibersihkan dan dibuang ke atas batas.

Padahal sisa2 sawah ini amat bernilai dengan sumber2  mineral dan baja organik kepada tanaman padi. Akibatnya batas menjadi sangat subur dan rumput rumpai tumbuh dengan mudah dan cepat. Kos memesin rumput amat tinggi kerana faktor batas yang panjang dan pertumbuhan rumput rumpai yang amat cepat.

Rumput rumpai perlu dipotong atau dimesin setiap 2 minggu sekurang-kurangnya untuk menjadikan sawah kemas. Rumput rumpai yang tidak dipotong mengundang berbagai jenis perosak, binatang berbisa, menyusahkan dan membahayakan petani serta merencatkan pemandangan sawah padi.

Sistem tabur terus juga menyebabkan kerja2 merumput dan merumpai dalam sawah padi tidak dapat dibuat secara berkesan kerana gangguan pokok padi yang tumbuh rapat2. Akibatnya rumput rumpai yang tumbuh terus tumbuh subur mencuri baja manakala penggunaan racun juga tidak sampai kepada sasaran.

Inovasi :
Sistem tabur terus perlu diganti dengan penggunaan jentera penanaman berbaris. Ini akan memudahkan penggunaan jentera meracun, merumput, menabur baja dan menuai.

8. Sistem penanaman 2 atau 3 kali setahun
Masalah :
Sistem penanaman intensif menyebabkan tanah tidak sempat 'berehat'. Proses kitar semula bahan2 organik tidak sempat berlaku atau belum sempurna sepenuhnya. Walaupun hasil boleh ditingkatkan tetapi kesan kepada tanah,air dan persekitaran akibat penggunaan jentera, baja dan racun yang kerap amat tidak baik.

Ikan2 dan sahabat pokok padi juga tidak sempat berkembang yang mengurangkan pemangsa kepada perosak dan serangga pokok padi.

Inovasi :
Sistem penanaman intensif perlu diseimbangkan dengan penggunaan bahan2 organik untuk mengelakkan kerosakan berterusan kepada tanah dan alam sekitar.

9, Tanah sawah terbiar
Masalah :
Tanah sawah terbiar boleh berlaku kerana tidak mendapat sokongan air yang cukup, mungkin hanya mengharapkan air hujan. Boleh juga berlaku akibat proses pembangunan kawasan komersial disekitarnya yang menganggu keberkesanan proses bercucuk tanam itu sendiri.

Tanah sawah terbiar juga boleh disebabkan oleh faktor warisan dimana perebutan hakmilik tanah sawah menyebabkan kerja2 penanaman padi terganggu.

Inovasi :
Tanah sawah terbiar boleh digunakan untuk tanaman yang kurang menggunakan air, hanya bergantung kepada air hujan atau sebagai tempat penyediaan bahan2 organik untuk pertanian dan sebagainya.  Penukaran fungsi tanaman ini perlulah mendapat sokongan agensi berkaitan untuk mengelakkan masalah undang2.

 10. Penggunaan jentera yang tidak menyeluruh
Masalah:
Penggunaan jentera yang tidak menyeluruh atau kekurangan jentera dan pekerja menyebabkan kerja2 sawah berjalan lambat, tidak sekata serta tidak seragam. Ini akan menyebabkan jadual penanaman akan terganggu yang akan memberi kesan kepada proses2 seterusnya.

Inovasi :
Pengumpulan modal secara crowd funding oleh ahli2 kariah masjid dalam bentuk koperasi membolehkan modal di gunakan untuk menambahbaik sistem pertanian di sekitar kawasan mukim masjid.

11. Pengenalan tanaman sokongan di kawasan sawah 
Masalah :
Serangan perosak secara besar2an memang tidak dapat dielakkan kerana sistem pertanian padi yang terbuka.

Inovasi :
Selain dari penggunaan burung hantu dan penanaman bunga2 tertentu, pengenalan tanaman tertentu juga perlu misalnya kacang hijau diantara musim padi. Di samping itu petak sawah khas untuk penanaman sayur2an mungkin boleh di perkenalkan. Tujuannya untuk mengitar semula sisa2 sawah serta sebagai tempat penyediaan kompos dan bahan2 tambahan tanah sawah yang boleh digunakan pada musim seterusnya.

Petak khas ini juga dapat digunakan sebagai tempat pemerhatian, kajian dan sebagainya.

12. Penglibatan broker aka orang tengah
Masalah :
Harga padi, jentera serta sokongan kewangan dari broker boleh menjerat pesawah kepada masalah hutang yang tidak berkesudahan jika tidak dikawal.

Inovasi :
Penubuhan koperasi masjid perlu digalakkan supaya nasib pesawah dapat lebih terbela. Biarlah koperasi masjid menjadi syarikat yang menjalankan kerja2 pengurusan manakala pesawah2 pula bekerja sebagai staff2 sepenuh masa atau separuh masa.

Akhirnya hasil yang diperolehi akan dikembalikan kepada pesawah dalam bentuk hasil padi, juga dalam bentuk gaji, dividen, bonus, insuran dan sebagainya.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan