Video Terbaru @JomTanamSayur

Khamis, 16 November 2017

Pasu Pintar ( Smart Pot ) - Bahagian 1

Pasu Pintar atau Bekas Tanaman Pintar atau Smart Pot adalah impian setiap pekebun bandar kerana ianya menjimatkan masa, tenaga dan kos2 berkaitan.

Inovasi Pasu Pintar atau Smart Pot sepatutnya ringkas, praktikal dan mesra pekebun. Tetapi untuk membuat satu pasu atau bekas tanaman pintar agak rumit kerana jenis kumpulan tanaman berbeza mempunyai keperluan air / baja / media / bekas tanaman yang berbeza.

Kebanyakan pasu biasa yang ada dipasaran mempunyai lubang untuk air keluar di bahagian bawah. Sama juga dengan beg poli dan bekas tanaman yang lain. Kelemahan sistem pasu sebegini ialah mudahnya air yang disiram kering, garam mineral atau baja juga tidak dapat bertahan lama didalam satu2 pasu.

Oleh itu, satu ujikaji akan cuba dibuat menggunakan 2 baldi saiz 1.5 gelen dengan letak lubang yang berbeza :

1. Baldi 1dibahagi 2 bahagian  dan dibuat 4 lubang selebar 1 cm di tengah dan keliling baldi ( rujuk gambar di bawah ). Tiada lubang pada bahagian bawah baldi dimana bahagian ini akan bertindak sebagai takung air ( tanah yang basah).




2. Baldi ke2 pula di bahagi 3 bahagian dimana 4 lubang dibuat pada bahagian atas dan 2 lubang pada bahagian tengah ( rujuk gambar di bawah ).







Tiada ulasan:

Catat Ulasan