Penafian :

Blog ini adalah blog peribadi untuk berkongsi ilmu pengetahuan, dapatan, hasil pemerhatian penulis berkaitan tanaman dan cara2 berkebun. Mungkin ianya berbeza dengan hasil dapatan tuan2 / puan2 kerana banyak faktor2 yang boleh mempengaruhi keputusan dan hasil pemerhatian dan kajian. Tuan2 / puan2 mestilah mendapatkan maklumat yang benar dan sahih dari agensi berkaitan untuk tujuan rasmi dan berbentuk komersial. Penulis dan blog JomTanamSayur ( JTS ) tidak bertanggungjawab atas sebarang kerugian akibat penggunaan maklumat di dalam blog ini. Sebarang perkongsian samada artikel, gambar atau video digalakkan untuk diletakkan link blog ini sebagai rujukan masa depan. Terima kasih

Video Terbaru @JomTanamSayur

Jumaat, 11 Januari 2019

Bayam Merah @ Amaranthus sp.

Sepokok bayam dibatas timbun no. 3 sudah matang dan berbunga untuk dijadikan biji benih. Bayam termasuk dalam kategori sayuran. Terdapat 2 jenis bayam utama yang dimakan iaitu bayam hijau dan bayam merah.

Bayam adalah dari keluarga Amaranthaceae. Bayam kaya dengan vitamin A,B dan C dan zat galian seperti zat besi (Fe), fosforus (P), kalium (K), mangan (Mn) dan zink (Zn) dll.



Batang lembut tidak berkayu. Licin dan banyak cabang. Muda warna hijau dan kemerahan ketika tua. Boleh meninggi sehingga 1 meter.

Daun tunggal, warna hijau sedikit kemerahan diurat dan tengah daun, berbentuk bujur dengan hujung tirus

Jambak bunga keluar dari hujung dahan dan celah ketiak daun.

Bayam memerlukan banyak air untuk pertumbuhan. Siraman manual atau automatik renjis.

Boleh ditanam pada tanah bris, gambut, mineral dan bekas lombong.

Bunga majmuk, kecil putih kekuningan dan berbentuk spike. Biji benih kecil, bulat dan hitam berkilat.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Nota: Hanya ahli blog ini sahaja yang boleh mencatat ulasan.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...