Video Terbaru @JomTanamSayur

Sabtu, 12 Disember 2020

Antibiotik Baru Tumbuhan ( Phazolicin ) Di Temui di Hutan Mexico

Pasukan saintis antarabangsa telah menemui antibiotik baru di hutan tropika Mexico. 

Antibiotik, yang disebut phazolicin, dapat membantu menghasilkan probiotik tanaman baru dan juga antibiotik baru, yang keduanya dapat membantu dalam memerangi ketahanan terhadap antibiotik.

Ditemui di hutan hujan Los Tuxtlas di Veracruz selatan, phazolicin menghalang bakteria berbahaya di tanah daripada merosakkan akar Phaseolus vulgaris, atau kacang liar, yang diambil sempena namanya. 

Tetapi potensinya sebagai probiotik tumbuhan dapat memiliki aplikasi yang lebih luas daripada untuk tanaman jenis kekacang saja.

"Kami berharap untuk menunjukkan bagaimana bakteria dapat digunakan sebagai 'probiotik tumbuhan' kerana phazolicin akan mencegah bakteria lain yang berpotensi berbahaya daripada tumbuh di sistem akar tanaman penting pertanian," kata pengarang kanan Konstantin Severinov dari Universiti Rutgers dalam satu kenyataan.

Bakteria yang menghasilkan antibiotik phazolicin membentuk nodul pada akar tanaman kacang, menghasilkan tanaman yang lebih kuat (kanan) daripada di sebelah kiri. Kredit: Dmitrii Y. Travin

Apabila kita memikirkan probiotik, kita cenderung memikirkan bakteria bermanfaat yang hidup di usus kita, mengimbangkan mikrob yang baik dan jahat, dan membantu menjaga kesihatan kita. 

Probiotik tumbuhan melakukan perkara yang sama, meningkatkan daya tahan terhadap bakteria dan penyakit berbahaya. 

Mereka dapat membantu tanaman menjadi lebih tahan, yang dapat menyebabkan penggunaan racun perosak lebih sedikit dan juga tanaman dapat melawan penyakit, perosak atau kerosakan tanpa memerlukan bantuan kimia.

Bakteria yang menghasilkan phazolicin adalah spesies baru Rhizobium. Seperti rhizobia lain, ia membentuk nodul pada akar tanaman kekacang, memberikan nitrogen dan menjadikannya lebih kuat dalam prosesnya. 

Walau bagaimanapun, tidak seperti rhizobia lain, mikroba penghasil phazolicin mempertahankan tanaman daripada bakteria berbahaya yang sensitif terhadap phazolicin. 

Para penyelidik berpendapat bahawa ini dapat digunakan di masa depan untuk melindungi kekacang lain yang dihasilkan dalam skala pertanian besar, seperti kacang polong, kacang buncis, kacang lentil, kacang soya, dan kacang tanah.

Probiotik baru tidak hanya mempunyai aplikasi sebagai agen biokontrol untuk digunakan dalam pertanian, ia juga boleh menghasilkan antibiotik baru. 

Menjelaskan penemuan mereka dalam jurnal Nature Communications, para penyelidik mendapati bahawa antibiotik mengikat dan mensasarkan ribosom bakteria, komponen pembuatan protein dalam sel bakteria. 

Mereka mendapati bahawa dengan memperkenalkan mutasi ke dalam ribosom, mereka dapat menentukan dan mengawal reaksi bakteria terhadap antibiotik.

"Rintangan antibiotik adalah masalah besar dalam perubatan dan pertanian, dan pencarian berterusan untuk antibiotik baru sangat penting kerana ia boleh memberi petunjuk kepada agen anti-bakteria masa depan "kata Severinov.

Rintangan antibiotik adalah salah satu cabaran terbesar yang dihadapi manusia pada masa kini. 

Penemuan penisilin pada tahun 1928 mengubah dunia, mengalihkan penyebab kematian utama dari penyakit berjangkit yang mengorbankan berjuta-juta orang, memungkinkan mereka untuk dirawat dengan mudah dan memperpanjang jangka hayat rata-rata sekitar dua dekad. 

Walau bagaimanapun, beberapa jenis bakteria telah berkembang menjadi kebal terhadap antibiotik, baik secara semula jadi, melalui dos berlebihan dan penyalahgunaan ubat-ubatan dalam perubatan dan pertanian menjadikannya kurang berkesan, yang bermaksud jangkitan seperti radang paru-paru, tuberkulosis, dan gonore boleh meningkat kembali.

Penemuan baru ini menimbulkan harapan bahawa antibiotik baru yang sukar difahami masih dapat ditemukan, dan akhirnya dikembangkan dan dibawa ke pasaran sebelum kita benar-benar kehabisan sumber.

Diterjemahkan secara bebas untuk pendidikan dari :

https://www.iflscience.com/plants-and-animals/new-antibiotic-discovered-in-the-forests-of-mexico/

Tiada ulasan:

Catat Ulasan