Video Terbaru @JomTanamSayur

Isnin, 26 Disember 2016

Teknologi Penanaman BerbilangJenis ( MultiSpecies )

Kebiasaannya digunakan untuk penanaman bunga hiasan atau landskap. Kaedahnya ialah mencampurkan biji benih bunga yang cepat, sederhana dan lambat berbunga. Ini dapat mengurangkan kos pengindahan lanskap tanpa perlu kerap menukar tanaman.


Kaedah ini juga dapat menjimatkan kos biji benih bila pokok yang berbunga awal dapat matang dahulu seterusnya menghasilkan anak pokok baru yang silih berganti. Pada penanaman sayur, kaedah ini juga dikenali sebagai kaedah campur atau companion. Tujuannya untuk menghindarkan perosak atau serangga dengan menanam sayuran yang berlainan jenis dan mempunyai fungsi berbeza.

Cara penanaman berbilang jenis untuk sayuran dapat juga diaplikasikan untuk tanaman jangkamasa pendek, sederhana dan panjang. Contohnya tanaman berdaun seperti sawi, kangkung, salad boleh ditanam dibatas cili atau terung dengan sedikit pengubahsuaian. Dengan ini dapat memaksimumkan penggunaan tanah dan memberikan hasil sampingan sementara menunggu tuaian cili atau terung. Boleh juga diaplikasikan pada pot, pasu, polibeg atau bekas penanaman yang lain.

Daripada membiarkan rumput tumbuh, lebih baik sayuran berdaun yang tumbuh.

Pendek kata, jom maksimakan penggunaan tanah.
Jom Tanam Sayur - Tanam Sendiri Makan Ramai2

Tiada ulasan:

Catat Ulasan