Video Terbaru @JomTanamSayur

Sabtu, 7 September 2019

Mudahnya Berkebun Cara Ruth Stout

Tak perlu banyak kerja yang teruk2, cuma letak benih dan tutup dengan daun2, jerami atau rumput2 kering. Tanah yang lembab, suhu yang sesuai, hujan dan panas serta tanah yang kaya dengan nutrien akan memberikan kehidupan baru kepada benih tersebut InsyaAllah.


Kaedah berkebun tanpa kerja yg teruk sepertimana yang diamalkan oleh Ruth Stout bukanlah perkara baru kerana itulah apa yang Allah ajar kepada manusia dengan perantaraan alam.

Mungkin kita biasa dengan keadaan dimana biji2 sisa makanan, buah2an dan sebagainya boleh tumbuh selepas dicampakkan sahaja di sesuatu sudut kawasan. Apatah lagi jika kawasan tersebut lembab dan sedikit semak.

Begitu juga biji benih yang dibawa angin, burung, serangga dll juga dapat tumbuh bila keadaan sesuai.

Kaedah Ruth Stout boleh diamalkan dimana2 sahaja didunia ini dengan sedikit pengubahsuaian supaya sesuai dengan keadaan setempat.

Kata kunci / keyword disini ialah " SESUAI" . Kalau keadaan sesuai, biji benih atau bahan tanaman boleh tumbuh InsyaAllah. Kerja kita ialah menyesuaikan keadaan tempat tanaman atau kebun supaya sesuai dengan jenis tanaman yang hendak ditanam.

Ruth Stout ( 1884 - 1980 ) terkenal kerana kaedah penanaman yang menggunakan sungkupan / banyak sungkupan tanpa perlu kepada kerja2 fizikal berkebun yang biasa yang berat dan meletihkan.

Antara buku beliau yang popular ialah :
1. The Ruth Stout No-Work Garden Book : Secrets Of The Famous Year Round Mulch Method
2. Gardening Without Work : For the Aging, the Busy and the Indolent
3. How to have a Green Thumb Without an Aching Back : A New Methode Of Mulch Gardening
4. If You Would Be Happy : Cultivate Your Life Like A Garden

dan banyak lagi buku2 beliau yang popular berkaitan berkebun.

Semoga bermanfaat.







Tiada ulasan:

Catat Ulasan